M16





Raifel M-16


Senjata M-16 diperkenalkan semasa peringkat awal penglibatan Amerika dalam Perang Vietnam, menggantikan raifel M-14 yang digunakan sebelumnya. M-16 dianggap tidak sebaik senjata AK-47 yang digunakan oleh pihak musuh. Tetapi M-16 lebih ringan daripada senjata M-14 dan AK-47 dan menggunakan kaliber 5.56mm. Peluru M-16 beratnya hanya 55 grain berbanding 155 grain untuk peluru 7.62mm NATO. Dengan itu anggota tentera boleh membawa lebih banyak peluru pada beban yang sama. M-16 mempunyai daya tembakan 550 tembakan per minit dan boleh digunakan secara automatik di mana isi kelopak peluru dengan isian 30 butir boleh dikosongkan dengan sekali sahaja menarik picu.
Pada awal ia diperkenalkan, M-16 mempunyai masalah tersekat (rifle jam) dan perlu diloloskan. Masalah ini dikesan kepada kepercayaan askar Amerika bahawa senjata M-16 tidak perlu dicuci seperti senjata M-14. Bahan peledak yang digunakan dalam peluru M-16 juga “kotor” dan memburukkan keadaan. Masalah ini diatasi dengan pertukaran bahan peledak yang lebih bermutu dan pendidikan penjagaan senjata kepada askar-askar di medan tempur. Ruang peluru diledakkan (firing chamber) dikrom untuk mengurangkan kotoran. Selepas masalah-masalah ini diatasi dan askar menjaga versi M-16A1 mereka dengan betul, senjata ini berfungsi seperti yang diharapkan dan terus digunakan sehingga kini. Versi terbaru adalah jenis karbin M-4.
Tentera infantri suka menggunakan raifel M-16 dalam moda automatik dan apabila bertembung dengan musuh akan mengosongkan kesemua peluru dalam kelopak peluru. Ini dipanggil “rock and roll” oleh tentera infantri. Ini menyebablan penggunaan dan pembaziran peluru yang terlalu tinggi. Untuk mengatasi masalah ini, M-16A2 diperkenalkan dengan mode semi automatik di mana sekali tarikan picu akan melepaskan tiga butir peluru.


http://ms.wikipedia.org/wiki/Persenjataan_Perang_Vietnam

0 komentar:

Posting Komentar